LA MUERTE DE STALIN

Títol original: The Death of Stalin Direcció: Armando Iannucci Guió: Armando Iannucci, David Schneider, Ian Martin, Peter Fellows (Còmic: Fabien Nury) País: Regne Unit Durada: 106 min Any: 2017 Gènere: Comèdia Interpretació: Steve Buscemi, Olga Kurylenko, Andrea Riseborough, Jason Isaacs, Paddy Considine, Jeffrey Tambor, Michael Palin, Rupert Friend, Simon Russell Beale, Paul Whitehouse, Dermot Crowley Música: Christopher Willis Fotografia: Zac Nicholson Distribuïdora: Avalon Estrena a Espanya: 9/3/2018

No recomanada per a menors de 16 anys

Doblada en castellà i versió original subtitulada en castellà

SINOPSI

La nit del 2 de març de 1953 va morir un home. Aquest home és Josef Stalin, dictador, tirà, carnisser i secretari general de l'URSS. I si jugues les teves cartes bé, el lloc ara pot ser teu. Una sàtira sobre els dies previs al funeral del pare de la nació. Dues jornades de dures baralles pel poder absolut a través de manipulacions, luxúries i traïcions.

(Filmaffinity.com)

CRITICA

‘The Death of Stalin’: pena de mort


TORONTO 2017: Un nodrit repartiment i el director escocès Armando Iannucci llancen una mirada satírica a la batalla per succeir Stalin al Kremlin

Qualsevol que hagi tingut els mitjans de veure els shows televisius d’Armando Iannucci The Thick of It i Veep sabrà ja que el director escocès és un mestre de la sàtira política. La bona recepció d’In the Loop (2009) va ser fruit de la diversió amb què abordava la diplomàcia en les esferes polítiques internacionals nord-americana i britànica i la manera com les decisions es prenen allà. The Death of Stalin, projectada a la secció Platform del festival internacional de Toronto, suposa un nou repte per a si mateix del guionista i cineasta no només perquè el seu focus d'atenció es mou cap a l'est sinó també perquè abandona la rabiosa actualitat del present per fer un drama històric inspirat en les novel·les gràfiques dels francesos Fabien Nury i Thierry Robin La muerte de Stalin i Volumen 2 - El funeral.

Les majors concessions a l'acció, que té lloc a Moscou el març de 1953, són el disseny de producció, el vestuari i els bigotis. El repartiment en el seu conjunt el conformen bolxevics endurits en batalles, si bé els seus accents i argots són propis de la llengua materna dels actors. Al contrari, per exemple, de la recent adaptació de la BBC del clàssic de Lleó Tolstoi Guerra y paz, criticat per ser "una mica massa anglès", Iannucci fa virtuoses els milers d'inflexions occidentals jugant en un principi amb els disbarats del seu llenguatge tant per fer riure com per destacar que la seva pel·lícula busca la veritat a través no de la imitació sinó de la caricatura. Que Iannucci se’n surti airós amb semblant grolleria és degut a l'agut guió que va escriure juntament amb David Schneider Ian Martin i a les capacitats de tot el repartiment [...].

La desgavellada i temorosa Unió Soviètica de Stalin es presenta en un concert de música clàssica a càrrec de la pianista Maria Yudina, interpretada per Olga Kurylenko, que ofereix l'accent més autèntic de tot el repartiment. Iannucci confia en la història no confirmada registrada per Solomon Volkov a Testimonio: las memorias de Dmitri Shostakovich, a saber, que el 1944, Stalin va escoltar a la ràdio Yudina interpretar el concert per a piano 23 de Mozart i en va demanar una còpia, però no existien, així que els oficials van despertar Yudina a mitjanit, van muntar una orquestra i van gravar un vinil per a Stalin. A The Death of Stalin, el concert té lloc el 1953 i l'oficial sagrat l'encarna amb una fanfarroneria divertidíssima Paddy Considine.

Amb els oficials i metges previnguts fins i tot davant d'un Stalin mort, la pel·lícula cau en territori bufonesc de vegades, però Iannucci no deixa d'encendre l'espurna d'una història real per provocar incendis còmics. No obstant això, l'ascensió de Jrushchov per davant de Beria és el filet de la història i de vegades es perd el fil en l'atrafegat i veloç món creat, amb personatges entrant i sortint i entregant temps a mortíferes cartes de protesta. En aquest ball, Iannucci també aconsegueix calçar la brutal realitat del govern de Stalin. Resulta, en fi, un encontre dens, divertit i encantador entre la història, el riure i el llit de mort.

Kaleem Aftab – Cineuropa.org

 


    CineBaix     Joan Batllori, 21     08980 Sant Feliu de Llobregat (Barcelona)     93 666 18 59     cinebaix@cinebaix.com     Disseny web: