CARAS Y LUGARES

Títol original: Visages villages Direcció i guió: Agnès Varda, JR País: França Durada: 90 min Any: 2017 Gènere: Documental Música: Mathieu Chedid Fotografia: Roberto De Angelis, Claire Duguet, Julia Fabry, Nicolas Guicheteau, Romain Le Bonniec, Raphaël Minnesota, Valentin Vignet Distribuïdora: Sherlock Films Estrena a Espanya: 25/5/2018

Apta per a tots el públics
Versió original subtitulada en castellà

SINOPSI

Agnès va triar el cinema. JR, la fotografia. Junts s'uneixen en un viatge extraordinari i sorprenent pels pobles de França basat en l'atzar i la creativitat. En una furgoneta màgica que imprimeix fotografies de gran format, tots dos experimenten el contacte amb la gent i forgen una amistat basada en les seves diferències i el seu sentit de l'humor. Veterania i joventut en un recorregut humà i inoblidable.

(acontracorrientefilms.com)

CRITICA

‘Caras y lugares’: dos parells de pupil·les, una mateixa mirada viatgera

2017.05.20 - CANES 2017: Agnès Varda i el fotògraf i muralista JR recorren junts les províncies franceses, tirant una mirada còmplice a centenars de rostres i de belles històries

Els crèdits en format de dibuixos animats (la música dels quals està signada, com la de la resta del film, per M/Matthieu Chedid) fixa el to de Caras y lugares, que es projecta fora de competició al 70è Festival de Canes: és una cinta adorable, acolorida, atenta a la gent i a la bellesa a tot arreu, fruit de la trobada de dues mirades diferents de les altres, una borrosa per l'edat, la de la inimitable i sempre graciosa Agnès Varda, 88 anys (en el moment de fer la pel·lícula), l'altra emmascarada, com la de Godard en un altre temps, per unes ulleres fumades inamovibles, la del fotògraf i muralista JR, 33 anys, que dona una grandesa d'edifici a qualsevol tema que tracti.

Abans d'enfilar les carreteres de França amb la camioneta fotomaton de JR (una baluerna amb aspecte de càmera de foto, amb una gran lent a un costat) per emprendre el seu projecte en comú, la senyora amb un gat a la falda i els cabells bicolor de la rue Daguerre (autora de Mur, murs) i l'artista que va fer entrar al Panteó (gràcies a la invenció de Niépce i del mateix Daguerre) una multitud de persones anònimes comencen explicant com no es van conèixer, subratllant que no es van conèixer de festa; i encara que junts siguin una festa, es prenen molt seriosament les fotos que fan junts, que amplien i estenen en els espais i en el temps –com la baguet de pa infinita que fingeixen mossegar els habitants d'un dels pobles que visiten (i que retrobem d'una altra manera als pobles miners del nord), les cases de maons dels assentaments miners, els motius recurrents de la seva trajectòria, o el viatge en si mateix–.

Pel camí, descobrim oficis antics, amb el seu vocabulari tradicional posat en imatges –els nostres cineastes tracten d'evitar que s'esvaeixi, com les lletres borroses que es difuminen davant els ulls de Varda– i els seus gestos meravellosos: el munyiment de cabres (amb banyes!), la dansa sublim del carillonista que es transmet de pare a fill... Coneixem un carter pintor, un carter Cheval amb càpsules, una amable cambrera que sosté un paraigua, fotografiada almenys mil vegades pel nostre simpàtic duo d’inventors recol·lectors, dones d'estibadors convertides en tòtems, assegudes "sobre el seu propi cor", dits del peu que es deixen veure abans d'anar-se'n a solcar França sobre rails amb un gran parell d'ulls, peixos que viuen una vida d'alta volada (en una torre d'aigua)... Com el carter, els nostres creadors d'imatges van omplint la bossa a mesura que la buiden, amb un ànim lúdic que perpetua la màgia de l'art que comparteixen, entre ells i amb els altres.

Perquè, entre posats i enganxades, esperant Godard, Varda i JR no deixen res à Demy, i "juguen el joc", sense oblidar-se mai de meravellar-se, com quan recorren a tota velocitat l'ala italiana del Louvre (recreant una cèlebre escena de cinema inventada per l'estimat amic "peau de chien"), fotografiant la tomba de Henri Cartier-Bresson i ressuscitant, a grans dimensions, la bona planta de Guy Bourdin, el fotògraf model. Allà on posen la seva mirada Varda i JR, una multitud de relacions s'estableixen i s'estenen, com la complicitat entre tots dos en mirar junts davant seu, darrere de les onades, l'horitzó, sincer com les seves dues siluetes, solidàries a la sorra i al vent.

Bénédicte Prot – cineuropa.org

    CineBaix     Joan Batllori, 21     08980 Sant Feliu de Llobregat (Barcelona)     93 666 18 59     cinebaix@cinebaix.com     Disseny web: