WESTERN

Direcció: Valeska Grisebach Guió: Valeska Grisebach País: Alemanya Durada: 120 min Any: 2017 Gènere: Drama Interpretació: Meinhard Neumann, Reinhardt Wetrek, Waldemar Zang, Detlef Schaich Fotografia: Bernhard Keller Distribuïdora: La Aventura Audiovisual Estrena a Espanya: 8/6/2018

No recomanada per a menors de 12 anys

Versió original subtitulada en castellà

SINOPSI

Un grup d'alemanys que treballa en el sector de la construcció, són enviats a un poble de Bulgària que està perdut de la mà de déu. Aquest lloc desconegut desperta en els homes un sentiment d'aventura, al qual se sumen els prejudicis i la desconfiança, a més de la barrera que suposa l'idioma i les diferències culturals. La situació canvia radicalment quan comencen a guanyar-se el favor i la confiança dels locals.


(sensacine.com)

CRITICA

‘Western’: una fraternitat possible

2017.05.19 - CANES 2017: Valeska Grisebach revisita subtilment els codis del western, transposant-los a la nostra època, a la Bulgària profunda, amb obrers alemanys

És estiu; la canícula regna en el sumptuós paisatge arbrat i eteri de la reserva natural búlgara d'Ali Botush, a prop de la frontera amb Grècia, i uns homes aixequen la bandera nacional alemanya al cim d'un alt turó en què han instal·lat el seu campament base com a obrers encarregats de preparar el terreny per a la construcció d'una central hidràulica. Excavadores, motoserres, dormitoris, un riu a desviar, la virilitat alcohòlica al voltant de la foguera: la realitzadora alemanya Valeska Grisebach s'endinsa en aquest univers masculí a Western, presentada a la secció Un Certain Regard del 70è Festival de Canes. Però a la cineasta, que va debutar a Toronto 2001 amb Be My Star abans de passar per la competició berlinesa amb Nostalgia el 2006, no li falta delicadesa, i, com indica el títol del film, ha decidit apropiar-se d'un relat realista contemporani injectant-li amb habilitat tots els ingredients dels clàssics en què s'enfronten vaquers i indis, per tal d'abordar subterràniament la qüestió de la immigració econòmica i de la integració.

El nostre lacònic antiheroi, Meinhard (Meinhard Neumann), es distancia amb discreció de la desena d'obrers alemanys, dirigits pel dominant Vincent (Reinhardt Wetrek), que no mostren cap consideració ("aquí tot està malament", "un veritable viatge en el temps, un retorn al passat") pels habitants del poble veí, la llengua del quals no comprenen i amb els quals mantenen relacions lleugerament paranoiques ("caldrà estar alerta, per estar en guàrdia") i irrespectuoses (xiulen a les noies, molesten quan poden). Amb el seu misteriós passat d’exlegionari que va servir a l'Afganistan i a l'Àfrica, Meinhard, que encarna el prototip del personatge que no ve d'enlloc i que no té lligams, s'acosta als vilatans (entre els quals també hi ha alguns que mostren objeccions inicials a pactar "amb l'enemic"), es guanya la seva acceptació, superant la barrera lingüística, i comença a compartir coses amb ells: un viatge nocturn amb cotxe, tasques quotidianes, begudes, partides de pòquer, menjars, una amistat amb Adrian (Syuleyman Alilov Letifov) i fins i tot un enamoriscament. I Meinhard estableix el primer contacte amb els altres a causa d'un cavall blanc, que li permet després anar del campament al poble. Però els seus compatriotes, i sobretot Vincent, que cobeja la mateixa noia que Meinhard, no veuen amb bons ulls el seu "canvi de bàndol", sobretot quan es planteja la qüestió crucial de l'accés a un recurs indispensable i limitat a la zona: l'aigua.

Jugant amb subtilesa, mantenint malgrat tot un mínim de suspens en el seu full de ruta de transposició d'un gènere que sol prendre habitualment el camí de la violència, Grisebach es recolza en un guió molt ben construït (signat per ella mateixa), encadenant les escenes amb una gran fluïdesa. Cada seqüència col·loca al seu lloc un maó de l'edifici, i així va configurant el veritable significat del conjunt: la possibilitat de la fraternitat, fins i tot en un món en què la llei del més fort sempre tracta d'imposar-se, però en el qual la subversió dels valors segueix sent possible. Un missatge que la cineasta traça a un ritme pausat que es correspon a la perfecció amb el majestuós marc natural en què es desenvolupa la trama i que es converteix en un veritable personatge d'un film dotat d'intel·ligència i d'un encant esmunyedís.

Fabien Lemercier – cineuropa.org

 



    CineBaix     Joan Batllori, 21     08980 Sant Feliu de Llobregat (Barcelona)     93 666 18 59     cinebaix@cinebaix.com